Terima kasih

Terima kasih kepada yang singgah diblog ini..

Tuesday, May 12, 2009

Kek Coklat Kukus @ Chocolate Moist Cake


Kek ni aku buat masa hari jadi anak yg kecik tu. Tak ada ideal nk bentuk apa. Nie lah satu satu kelemahan pada diri aku.. tak kreatif.. apa apa pun dapat pujian gak dari jiran tetangga... kembang beb..
kat sini aku aku tuliskan resepinya... rasanya ramai dah mencuba, tapi mana-mana yg nk cuba tu silakan.. resepi kek nie banyak version sebenarnya.. tapi dalam banyak - banyak tu aku dah cuba resepi yang ini .. hasilnya... mudah, murah dan.. apa yang penting sedap............. sampai ada yg mengoder.. rezeki jangan ditolak.. so aku ambil le.. kot -kot ini permulaan untuk menambah pendapat.

Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung naik sendiri
  • 1 cawan serbuk koko
  • 2 cawan gula pasir
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan air panas
  • 3 biji telur (dipukul)
  • 1 cawan minyak masak
  • Coklat Ganache Bahan-bahan: 100gram coklat masakan 50ml UHT whipping cream 1 sudu teh mentega
Cara-cara
  1. Panaskan kukusan
  2. Pukul telur bersama gula hingga hancur.
  3. Satukan tepung, serbuk koko dan soda bikarbonat dan diayak agar bersatu
  4. Masukan tepung berselang seli dengan susu cair dan air panas
  5. Last skali masukkan minyak masak...kemudian gaul sebati..
  6. Masukkan dalam acuan & kukus dalam kukusan yg telah dipanaskan td selama 1 jam. Biar sejuk baru tuang coklat ganache di atasnya.
  7. cara-cara Coklat Ganache : Satukan coklat & whipping cream dalam mangkuk tahan panas. Cairkan dengan kaedah double boiler. Bila cair matikan api & masukkan butter. Gaul rata. Biar suam baru tuangkan ke atas kek coklat tadi.
  8. Tips : Pastikan tudung kukusan kering [dilapkan] dan tutupkan tudung kukusan dgn kain bersih supaya kek tidak merekah di bhgn tengah... Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment